La fibra, aliada de la salut

Aliments rics en fibra

La fibra es troba de manera natural en aliments d’origen vegetal fonamentalment, com els cereals integrals, les llavors, les hortalisses, les verdures i les fruites. Per tant, podríem dir que hi ha un gran nombre d’aliments que la contenen.

Es recomana una ingesta de fibra alimentària de 25-30 grams diaris, pel que potenciar aliments rics en aquest nutrient és essencial dins d’un context d’alimentació variada i equilibrada. Cal tindre en compte, però, que no tota la fibra és igual.

 

Quins tipus de fibra coneixem?

En general la fibra es classifica en dos grans grups: insoluble i soluble.

  • La fibra insoluble es caracteritza per retenir poca aigua en el seu interior, i quasi bé no variar el seu volum. Es troba, especialment, en llavors i en el gra dels cereals integrals.
  • La fibra soluble destaca per tot el contrari; per captar aigua i augmentar la seva viscositat i volum en el tracte digestiu. Es troba, principalment, en fruites i verdures, civada i ordi.

Es recomana que la ingesta de fibra insoluble i fibra soluble, es realitzi en una proporció de 3:1, és a dir, que per cada 3 grams de fibra insoluble hauríem de prendre 1 gram de soluble.

 

Efectes beneficiosos de la fibra per a l’organisme

El consum de fibra alimentària resulta molt beneficiós per al nostre cos i, la seva acció més coneguda és la de participar en la salut del trànsit intestinal, però els seus beneficis, van més enllà:

  • Per una banda, la fibra insoluble, té la capacitat d’augmentar el volum i la velocitat dels moviments del tub digestiu. Aquesta propietat, facilita el trànsit intestinal exercint un efecte laxant i, com a conseqüència, pot prevenir l’estrenyiment, la diverticulosis i les hemorroides. Finalment, la fibra insoluble exerceix un efecte protector en relació al càncer de còlon.
  • Per altra banda, la fibra soluble, al augmentar el seu volum, provoca distensió abdominal i sensació de sacietat, acció molt interesant en persones que volen controlar o disminuir el seu pes. A més a més, incrementa la viscositat i retarda el buidat gàstric, fet que ajuda a regular les glucèmies després dels àpats i la secreció d’insulina, mantenint els nivells de glucosa sanguinis constants, efecte beneficiós en persones diabètiques. També estimula el creixement de bactèries beneficioses de la flora intestinal. Aquestes bactèries són les encarregades de fermentar la fibra i, com a resultat d’aquesta fermentació, l’organisme té la capacitat d’obtenir energia. Finalment, la fibra soluble és capaç de retenir sals biliars, colesterol i lípids en el seu interior, augmentant l’excreció fecal d’aquests nutrients i ajudant a controlar els nivells de colesterol en sang.

 

En resum, podríem dir que la fibra alimentària està implicada en la salut de les persones:

  • Millorant la tolerància a la glucosa i la resposta d’insulina en el cos.
  • Disminuint els valors de colesterol sanguini.
  • Augmentant la sacietat i contribuint al control del pes corporal.
  • Millorant la salut i funcionalitat del tracte gastrointestinal.

A Turris som coneixedors dels seus beneficis, per això elaborem pans i brioixeria rics en fibra com pa integral, de sègol, de cereals, de nous, de llavors, d’espelta o el nostre pa nòrdic, entre d’altres, i croissants integrals i amb llavors o magdalenes integrals. Una deliciosa manera de menjar fibra i altres nutrients!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Envia un comentari