Què és el mètode del plat saludable?

En què consisteix el mètode del plat saludable?

Fer servir aquest mètode és molt senzill, tant sols caldrà que segueixis aquests 7 passos:

  1. Agafa un plat i, mentalment, divideix-lo en dues meitats iguals.
  2. En una d’aquestes meitats posa-hi les verdures i hortalisses (1/2 del plat) . Per mantenir una dieta saludable, és important que incloguis verdures de totes les mides i colors i que, sempre que sigui possible, escullis les varietats de temporada. Recorda que és quan troben en el seu millor moment!
  3. Ara, divideix l’altre meitat en dues parts iguals. En una d’aquestes meitats (1/4 del plat) inclou els aliments rics en hidrats de carboni, és a dir, cereals, tubercles i llegums com la patata, la pasta, l’arròs, el cuscús, el pa… Recorda que, els especialistes recomanen prioritzar les varietats integrals, en front a les refinades.
  4. A la part restant (1/4 del plat), incorpora els aliments proteics, com la carn, el peix, els ous, les llegums… És important que intentis donar preferència a les carns blanques, com el pollastre, el gall d’indi o el conill, en lloc de les carns vermelles. Pel que fa al peix, com a mínim dues vegades a la setmana hauries de dedicar-li aquest espai al peix blau, ja que conté àcids grassos poliinsaturats, vitamina D i calci.
  5. Utilitza oli d’oliva per amanir o cuinar els teus plats.
  6. Acompanya el teu plat amb una peça de fruita. Amb les fruites passa el mateix que amb les verdures, si són de temporada millor que millor.
  7. Per últim, no t’oblidis d’hidratar-te correctament. L’aigua hauria de ser la beguda per excel·lència, evita els refrescos i les begudes ensucrades.

 

Exemples d’àpats equilibrats

Com ja has vist portar a terme el mètode del plat saludable és molt i molt fàcil. No obstat, pot passar que, amb alguns aliments no tinguis del tot clar en quin espai del plat els has d’incloure. Et resolem, amb exemples pràctics, alguns dels dubtes més habituals.

 

Mongeta tendra amb patates i pollastre al forn amb espècies provençals

Aquest exemple té trampa! Si tries un plat de mongeta amb patata, com aquest, tingues en compte que la patata no és una verdura, sinó un tubercle i que, per tant, no formarà part d’aquest percentatge. De manera que, en aquest plat la mongeta representaria la meitat corresponent a les verdures, les patates bullides al quart dels cereals i al pollastre el quart dels aliments proteics.

 

Amanida verda variada amb arròs i llenties

On està la proteïna? Seria una pregunta molt lògica. En aquest cas mig plat l’ocuparia l’amanida, el quart corresponent als cereals per a l’arròs i el quart dels aliments proteics per a les llenties. Les llegums, en general, contenen hidrats de carboni i proteïnes. Sabies què quan combinem un cereal amb un llegum, obtenim una proteïna de qualitat similar a la proteïna animal (carn, peix i ous)?

 

Saltat de verdures amb truita a la francesa i torrada integral

Aquesta vegada, una meitat del plat serà pel saltat de verdures, el quart corresponent als cereals per la torrada i, el quart dels aliments proteics per a la truita a la francesa. Com pots veure també es pot preparar un àpat equilibrat amb pa!

Amb aquesta guia, aprendràs quina és la proporció adequada de cada grup d’aliments i podràs preparar infinitat de plats equilibrats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Envia un comentari